O3 Utrecht
  • Waarom O3 Utrecht
  • Onderwijsconcept
  • Wat levert het op
  • Leergemeenschap
  • Initiatiefnemers
  • Ik steun deze school!
  • Menu Menu

Thematisch leren

Fase 1: De fundering

Bij de start van een periode wordt het centrale thema bekend gemaakt. Dit maatschappelijke thema is actueel op wereldniveau maar ook in Utrecht.

Tijdens de eerste fase leren leerlingen de verschillende aspecten van het vraagstuk kennen. Ze leren open kijken naar het geheel van het vraagstuk en verkrijgen kennis over de achtergrond van het vraagstuk.

Mogelijke activiteiten zijn:

●      Lessen van expert docenten

●      Presentaties van experts van buiten de school

●      Excursies/werkbezoeken

●      Begeleiding

●      Gesprekken over jouw eigen mening/waarden

Waar wordt aan gewerkt?

Houding en waarden

Kennis & begrippen

Vaardigheden

Creativiteit & ondernemen

Duur fase

3 weken

Fase 2: Kiezen

In deze fase gaan leerlingen kiezen met welk aspect van het thema zij aan de slag gaan. Ze gaan hiermee projectmatig aan de slag in fase 3.

Hierdoor ontstaat eigenaarschap en betrokkenheid bij het project waardoor de leeropbrengst wordt vergroot.

In deze fase zijn er activiteiten om:

  • Persoonlijke interesse en motivatie te verkennen binnen het thema
  • Persoonlijke waarden en houding te verkennen
  • Eigen vraag en projectidee te ontwikkelen
  • Het idee te pitchen
  • Feedback en begeleiding te krijgen

Waar wordt aan gewerkt?

Houding en waarden

Kennis & begrippen

Vaardigheden

Creativiteit & ondernemen

Duur fase

1 week

Fase 3: Projectmatig werken

In deze fase werken leerlingen een aantal weken in een groepje aan een samen gekozen projectplan. Wat ze gaan doen, is aan de leerlingen. Leerlingen kiezen, binnen bepaalde kwaliteitscriteria, wat ze gaan doen. Er kan gekozen worden voor een onderzoek, het organiseren van een activiteit, het ontwikkelen van een product of een andersoortig project.

Elke project vindt plaats in een vaste structuur van 4 stappen.
Oriënteren – Onderzoeken – Produceren – Presenteren

Mogelijke activiteiten

  • Brainstormsessie in groepjes
  • Plannen en taakverdeling (bijv via scrum)
  • Informatie ophalen bij betrokken partijen: actie onderzoek
  • Een product maken, een verslag schrijven, de activiteit uitvoeren
  • Voorbereiden eigen gekozen presentatievorm

Waar wordt aan gewerkt?

Houding en waarden

Kennis & begrippen

Vaardigheden

Creativiteit & ondernemen

Duur fase

5 weken

Fase 4: Leeropbrengst

In deze laatste fase wordt de opbrengst gedeeld en vastgelegd door middel van

  • Presentaties aan betrokkenen (intern en extern) in een door leerlingen gekozen vorm
  • Reflectie activiteiten
  • Begeleiding op de persoonlijke leeropbrengst
  • Het bijhouden van het portfolio
  • Het toetsen of monitoren van de ontwikkeling en voortgang van de leerling

Waar wordt aan gewerkt?

Houding en waarden

Kennis & begrippen

Vaardigheden

Creativiteit & ondernemen

Duur fase

2 weken

Contact

O3Utrecht@gmail.com

Algemeen

FAQ
Initiatiefnemers
Onderwijsconcept
Thematisch leren

  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail
  • Link naar Instagram
Website: Concept & Design
Scroll naar bovenzijde