Fase 1: De fundering
Bij de start van een periode wordt het centrale thema bekend gemaakt. Dit maatschappelijke thema is actueel op wereldniveau maar ook in Utrecht.
Tijdens de eerste fase leren leerlingen de verschillende aspecten van het vraagstuk kennen. Ze leren open kijken naar het geheel van het vraagstuk en verkrijgen kennis over de achtergrond van het vraagstuk.
Mogelijke activiteiten zijn:
● Lessen van expert docenten
● Presentaties van experts van buiten de school
● Excursies/werkbezoeken
● Begeleiding
● Gesprekken over jouw eigen mening/waarden
Waar wordt aan gewerkt?
Houding en waarden
Kennis & begrippen
Vaardigheden
Creativiteit & ondernemen
Duur fase
3 weken
Fase 2: Kiezen
In deze fase gaan leerlingen kiezen met welk aspect van het thema zij aan de slag gaan. Ze gaan hiermee projectmatig aan de slag in fase 3.
Hierdoor ontstaat eigenaarschap en betrokkenheid bij het project waardoor de leeropbrengst wordt vergroot.
In deze fase zijn er activiteiten om:
- Persoonlijke interesse en motivatie te verkennen binnen het thema
- Persoonlijke waarden en houding te verkennen
- Eigen vraag en projectidee te ontwikkelen
- Het idee te pitchen
- Feedback en begeleiding te krijgen
Waar wordt aan gewerkt?
Houding en waarden
Kennis & begrippen
Vaardigheden
Creativiteit & ondernemen
Duur fase
1 week
Fase 3: Projectmatig werken
In deze fase werken leerlingen een aantal weken in een groepje aan een samen gekozen projectplan. Wat ze gaan doen, is aan de leerlingen. Leerlingen kiezen, binnen bepaalde kwaliteitscriteria, wat ze gaan doen. Er kan gekozen worden voor een onderzoek, het organiseren van een activiteit, het ontwikkelen van een product of een andersoortig project.
Elke project vindt plaats in een vaste structuur van 4 stappen.
Oriënteren – Onderzoeken – Produceren – Presenteren
Mogelijke activiteiten
- Brainstormsessie in groepjes
- Plannen en taakverdeling (bijv via scrum)
- Informatie ophalen bij betrokken partijen: actie onderzoek
- Een product maken, een verslag schrijven, de activiteit uitvoeren
- Voorbereiden eigen gekozen presentatievorm
Waar wordt aan gewerkt?
Houding en waarden
Kennis & begrippen
Vaardigheden
Creativiteit & ondernemen
Duur fase
5 weken
Fase 4: Leeropbrengst
In deze laatste fase wordt de opbrengst gedeeld en vastgelegd door middel van
- Presentaties aan betrokkenen (intern en extern) in een door leerlingen gekozen vorm
- Reflectie activiteiten
- Begeleiding op de persoonlijke leeropbrengst
- Het bijhouden van het portfolio
- Het toetsen of monitoren van de ontwikkeling en voortgang van de leerling
Waar wordt aan gewerkt?
Houding en waarden
Kennis & begrippen
Vaardigheden
Creativiteit & ondernemen
Duur fase
2 weken