We gebruiken het pedagogisch didactische concept, “leren voor duurzame ontwikkeling”, als basis voor de invulling van ons onderwijs. We ontwerpen ons onderwijs op basis van zes didactisch principes. Zie, voor deze principes, het boekje Gewoon Doen!
Het onderwijsconcept stelt de vragen centraal: waar leiden we deze toekomstige burgers voor op? Welke thema’s spelen er nu en in de toekomst en hoe kunnen we samen creatieve oplossingen bedenken voor deze vraagstukken? In een brede brugklas van drie jaar wordt divers ondernemend onderwijs aangeboden waarin leerlingen zelf keuzes kunnen maken. Leerlingen oriënteren zich met (persoonlijke of gegeven) stadsvragen op hun rol als wereldburger.
Het onderwijs in de praktijk
Drie periodes
Het jaar is verdeeld in 3 periodes van ca. 13 weken. Deze bestaan uit thematische weken (11 weken) en vakweken (2 weken).
Thematische weken
In een thematisch week werken leerlingen 50 % van de tijd aan een thema. De overige 50% in de week wordt gevuld met vaklessen, vaardigheidslessen en is er aandacht voor sport en bewegen. Tevens vinden er begeleidingsactiviteiten plaats zowel in groepsverband als individueel. Een voorbeeld week staat onderaan deze pagina.
Het thematisch leren wordt volgens een vaste structuur georganiseerd. Binnen deze structuur is er ruimte voor leerlingen om eigen keuzes te maken. De kerndoelen en vaardigheden worden geïntegreerd in de verschillende thema’s.
De kern van thematisch leren
- Actuele maatschappelijke thema’s. Denk bijvoorbeeld aan “Utrecht als circulaire stad” of “discriminatie”.
- Samenwerking met partijen uit de omgeving: Bijvoorbeeld expertlessen of bedrijfsbezoek.
- Het maatschappelijk thema wordt in zijn geheel bekeken. Leerlingen leren open kijken naar alle feiten en meningen. De vakkennis wordt geïntegreerd in het thematisch werken. De docent economie kan bijvoorbeeld zijn inhoud koppelen aan het thema circulaire stad.
- Ondernemend en actief zijn en leren handelen. Leerlingen werken met elkaar aan een eigen gekozen vraagstuk binnen het thema en hebben contact met de omgeving en andere partijen.
- Leerlingen leren reflecteren op leeropbrengsten die vastgelegd worden in het persoonlijke portfolio.
Vakweken
Omdat niet alle kennis en vaardigheden binnen thematisch leren aan bod kunnen komen kiezen we daarnaast voor vakweken. Zo is er variatie in het aanbod van leerlingen en ruimte voor verschillende manieren van leren.
Samenwerking en leergemeenschap
Zowel in de thematische- als in de vakweken is het onderwijs gericht op verbinding met de omgeving. De partners uit de leergemeenschap denken mee over de thema’s. Wat is er nu relevant? Wat speelt er in de samenleving? De website “de staat van Utrecht” (lokale thema’s) en de duurzame ontwikkelingsdoelen (mondiale thema’s) zijn bronnen die daarbij ook gebruikt worden. Bij het uitvoeren van de thema’s werken we met verenigingen en bedrijven. Er zijn al verschillende bedrijven en organisaties die graag met O3 Utrecht willen doorpraten zodra de school realiteit wordt. De logo’s van deze steunbetuigers, zoals FC Utrecht en Utrecht 4 Global Goals staan onderaan de homepage.
Voorbeeld thematische week
11 weken per periode
Voorbeeld vakweek
2 weken per periode
Voorbeeld thematische week
11 weken per periode
Voorbeeld vakweek
2 weken per periode